U bevindt zich hier: 

>> Artikelen  >> 9 mythes over voeding 

  |

9 mythes over voeding


Bij ongeveer 80 % van de nederlanders staan meer bewegen en afvallen in de top 5 van de goede voornemens.
Na alle hapjes en drankjes en heerlijke diners is het nu weer terug naar de normale situatie.
Mijn persoonlijke mening: Ga NIET OP DIEET!!!! Maar eet gewoon gezond en gevarieerd en ga / blijf meer bewegen.

Mythe 1: Een vetloze maaltijd is het meest gezond
Veel mensen schrappen vetten uit hun dieet. Dit is onverstandig, omdat de gezonde (onverzadigde) vetten belangrijk zijn voor de opname van vitamine A, D, E en K. Daarnaast mis je zo ook de gezonde omega-3-6-vetzuren. Omega-3-6-vetzuren zijn zelfs goed voor je hart en vaatstelsel. Daarnaast loopt je testosteron terug als je te veel vet schrapt uit je dieet.
Haal je vetten uit avocado, noten of olijfolie. Producten zoals pizza, chips en taart zitten bomvol ongezonde vetten.

Mythe 2: Met een dieet zonder koolhydraten val je af.
Doordat je geen koolhydraten binnen krijgt, vermindert de calorie-inname. Op zich is dat wel goed, want we vallen alleen af als er minder calorieën worden ingenomen als dat we verbranden. Toch is het zeer slecht voor onze gezondheid om geen koolhydraten binnen te krijgen. Koolhydraten zorgen in ons bloed voor het transport van alle vitaminen, mineralen en verschillende hormonen.

Mythe 3: Producten met 0% vet zijn gezonder
Als je in de schappen kijkt, zie je tegenwoordig veel producten met op de verpakking “0% procent vet”. Het lijkt alsof deze producten gezond zijn, terwijl deze aak vol zitten met suikers. En zijn daardoor dus minder gezond dan je denkt.

Mythe 4: Vlees is de belangrijkste bron voor eiwitten
Kip, rundvlees en vis zijn voor veel mensen belangrijke eiwitbronnen. Maar je kunt je eiwitten ook prima halen uit peulvruchten, bonen, noten, granen en groenten. In een kopje gekookte havermout zit al snel 6 gram eiwitten en in een portie groenten al 3 tot 4 gram.
Veel mensen denken dat je als vegetariër niet snel spiermassa aan kan maken door een gebrek aan eiwitten. Maar dit klopt niet, want een kopje gekookte havermout met een lepel pindakaas en hennepzaad bevat al snel 25 gram eiwitten. Ter vergelijking zit er in een hamburger ongeveer 11 gram eiwitten.

Mythe 5: Vruchtensap is vergelijkbaar met een stuk fruit
Vruchtensap is minder gezond dan een stuk fruit. Dit komt doordat er in vruchtensap vaak veel extra toegevoegde suikers zitten. Daarnaast gaan door het productieproces allerlei belangrijke vezels en voedingsstoffen verloren. Zo bevat een sinaasappel bijvoorbeeld de flavonoïde hersperedin. Deze stof zit in de pulp en de schil van de sinaasappel en heeft een positieve invloed op de bloeddruk en de cholesterolwaarden. Een stuk fruit kan al snel 50, 60, 80 of 100 verschillende fytonutriënten bevatten waarvan sommige gezond zijn voor het hart en andere helpen met het remmen van ontstekingen. Als je een sinaasappel eet, krijg je al deze belangrijke stoffen binnen, maar in vruchtensap zit veel minder of geen fytonutriënten.

Mythe 6 : Zuivel is de duivel
Je ziet steeds meer mensen zuivel schrappen omdat dit ongezond zou zijn. Zo wordt onder andere gezegd dat je van melk botontkalking krijgt, je darmen beschadigen en melk de kans op kanker vergroot.
Nu zijn deze claims nogal stellig en missen de wetenschappelijk onderbouwing. Daarnaast bevatten veel zuivelproducten (waaronder melk) gezonde voedingsstoffen, zoals eiwitten, verschillende vitamines en mineralen. Kortom, drink gewoon je glas melk. Enige uitzondering zijn mensen met een lactose-intolerantie.

Mythe 7: Meerdere eetmomenten op een dag zorgen voor een hogere vetverbranding
Ik hoor vaak het fabeltje terug dat je vaker op een dag moet eten om je verbranding te stimuleren. Jammer genoeg lijkt dit niet waar te zijn. Tot op heden is hier geen wetenschappelijk bewijs voor. Het is wel waar dat door regelmatig iets te eten en de porties middelmatig groot te houden de bloedsuikerspiegel veel stabieler blijft, waardoor de pieken en dalen wegvallen. Lees het “hyper” zijn en de “afterlunchdip” en afterdinerdip”.
Ook kan het voor veel mensen wel verstandig zijn om meerdere eetmomenten op een dag in te plannen. Je zult hierdoor namelijk minder honger ervaren over de gehele dag, waardoor je minder snel naar ongezonde snacks grijpt.

Mythe 8: Brood is ongezond
Veel mensen zijn gestopt met het eten van brood, omdat zij denken dat brood slecht voor je is. Er zijn verschillende redenen waarom brood het label ‘ongezond’ krijgt. Veel soorten brood bevatten namelijk gluten. En van gluten wordt beweerd dat het schadelijk is voor je darmen. Maar dit klopt niet. Er is onvoldoende wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat gluten slecht zijn voor je darmen. Wel zijn mensen met een glutentolerantie gevoelig voor gluten.
Daarnaast wordt er beweerd dat veel brood (ook volkorenbrood) een zetmeel bevat dat schadelijk is voor de gezondheid. Zo zou deze vorm van zetmeel zorgen voor snelle suikerpieken en daarom de kans op diabetes 2 verhogen. Ook voor deze claim is onvoldoende (wetenschappelijk) bewijs.

Mythe 9: Verse groente zijn gezonder dan diepvriesgroentes
Deze stelling is onjuist. Diepvriesgroentes kunnen zelfs gezonder zijn dan verse groenten. Diepvriesgroentes worden namelijk direct na de oogst ingevroren en behouden zo de gezonde voedingsstoffen. Terwijl verse groentes vaak eerst getransporteerd worden en daarna een tijdje in de winkelschappen liggen. Dit kan ten koste gaan van de voedingswaarden. Let wel op dat ook diepvriesgroentes de kwaliteit verliezen, naarmate zij langer ingevroren zijn