U bevindt zich hier: 

>> Artikelen  >> Buiten sporten in de winter 

  |

Buiten sporten in de winter



Ga je lekker buiten sporten? Hier zijn voor nu in de winter een aantal tips om jezelf goed voor te bereiden op het weer.



Kies de juiste schoenen
Het allerbelangrijkste wanneer je erop uitgaat zijn de juiste schoenen. Trek vooral niet te kleine schoenen aan, want je voeten kunnen uitzetten door de warmte, soms wel tot een maat groter. Een beetje knellende schoen kan er zo voor zorgen dat je de terugweg op blaren en strompelend aflegt. Er moet een vinger passen tussen je grote teen en de punt van de schoen. Let ook op dat je sportsokken draagt; ze zorgen dat vocht en wrijving tot een minimum worden beperkt. Hierdoor krijg je minder snel last van blaren en schuurplekken. Of je nu gaat fietsen, wandelen of hardlopen: schoenen met voldoende grip zijn in alle gevallen onmisbaar om te voorkomen dat je van de stoep of trappers glibbert. Pas wel op met schoenen met te hoge verende zolen, omdat hiermee je enkels minder goed ondersteund zijn.

Kleed je goed aan
Houd ten eerste rekening met de buitentemperatuur. Vooral als je je flink inspant bij het hardlopen of fietsen, zal je snel voelen dat je toch te veel kleren aan hebt getrokken. Doe verschillende laagjes aan. Ook al voelen de eerste meters wat fris aan, zodra je een beetje opgewarmd bent zal je blij zijn met je gelaagde kledingkeuze. Twijfel je tussen lange en korte mouwen, of ga je delen van je route afleggen op een laag inspanningsniveau? Neem dan een vest of sweater mee, zodat je deze om je middel kan knopen wanneer je het te warm krijgt. Wie vooral korte afstanden aflegt of recreatief sport, zal prima kunnen trainen in elk comfortabel zittend sportshirt of -broek. Zorg dat je altijd een warm jack bij je hebt, voor als je klaar bent met trainen. Het lichaam is warm en de lucht is koud. Dan liggen blessures of kramp in de spieren op de loer…

Check de buien-app
Je kan natuurlijk op regenachtige dagen uit voorzorg lekker binnen blijven. Maar één van de leuke dingen van tegenwoordig is het bestaan van apps die neerslag aankondigen. Zo kan je vaak prima om buitjes heen navigeren door je vertrek en pauzes handig te timen. Onze favorieten zijn de apps Buienradar, Buienalarm en Druppel. Houd bij regen wel je sokken in de gaten: wanneer deze nat worden, loop je meer kans op blaren. Je schoenzolen moeten ook voorzien zijn van een redelijk profiel, wil je met een beetje neerslag niet weg glibberen. Ben je van plan om geregeld de buien te trotseren, investeer dan in waterdichte doch ademende kleding die snel droogt.

Neem een buddy mee
Samen met iemand buiten sporten heeft zo z’n voordelen. Een buddy kan in veel gevallen goed zijn voor je motivatie en prestaties. Je sportmaatje kan je uit bed sleuren voor een ochtendtraining die je anders had gemist, je motiveren om net even wat langer door te gaan, of je erop wijzen dat het tijd wordt voor een pauze. Maar misschien het belangrijkste: Gebeurt er wat in het donker ben je tenminste niet alleen en kan je maatje hulp gaan halen.

Verlicht jezelf
Ga je naar buiten in het donker of de schemering, draag dan reflecterende of lichtgevende accessoires die je zichtbaarheid vergroten. Zorg er voor dat andere weggebruikers je goed kunnen zien. Zeker als je outfit donker van kleur is, ben je voor anderen zo zichtbaar als een fietser zonder licht: niet dus! Doe je medeweggebruikers en dierbaren een plezier en hang wat ledlampjes op je lijf. Een hoofdlamp is in sommige gevallen ook geen overbodige luxe, bijvoorbeeld wanneer je in het donker buiten de stadsgrenzen gaat lopen.

Kies je muziek – of niet
Train je in je eentje, dan kan de juiste muziekkeuze een waardevolle toevoeging zijn aan je buitentraining. Wanneer je geregeld in de regen sport, dan kan je investeren in speciale sportoordopjes die water- en zweetbestendig zijn. Een tweede voordeel van zulke oordopjes is dat ze wat beter blijven zitten dan reguliere headphones of in-ears. Pas wel op dat muziek je niet te veel afleidt; dan loop je het gevaar dat je signaaltjes van je lichaam of je medesporters mist. Of nog erger: die ene auto van links!

Proviand?
Als je gaat fietsen of hardlopen of mee doen met de bootcamp is het meenemen van een flesje water heel erg verstandig. Ga je voor langere tijd buiten sporten, vergeet dan zeker niet iets te eten mee te nemen. Wordt je niet lekker om wat voor reden dan ook, dan kan je jezelf daarmee weer even oppeppen. Als je niet uren met een klotsende fles in je hand wilt rond hollen, kan je ervoor kiezen het water op je lijf te dragen. De betere buitensportwinkels hebben hiervoor speciale riemen, tuigjes en rugzakjes.

Huissleutel
Last but not least: vergeet je huissleutel niet! En berg deze goed op. Je zal niet de eerste zijn die van een rondje van 10 kilometer een halve marathon maakt omdat je ergens onderweg je huissleutel bent verloren. Maak je huissleutel vast aan je schoenveters. Let er wel op dat je deze goed vastmaakt en op de middenflap onder je veters drukt.