U bevindt zich hier: 

>> Artikelen  >> Gezond door de herfst en winter 

  |

Gezond door de herfst en winter

Het is herfst. Het is nat en koud buiten en waar die zon gebleven is???? Die is alvast naar Spanje verhuisd….

Ik hoor het constant om me heen: mensen voelen zich niet lekker, zijn verkouden, worden geveld door de griep. Het hoort een beetje bij dit seizoen. Net als de natuur moet ons lichaam zich voorbereiden op de winter. Dat doen de bomen door hun blaadjes te laten vallen. Wij moeten vooral zorgen dat ons vitamine-niveau goed op peil is, en dat is vaak niet zo. Want zeg nou eerlijk: Kom jij elke dag aan je 2 tot 3 ons groente???? Nog maar 30% van de mensen komt daar wel aan. En die 30% zijn vaak niet ziek! Want hun vitamine niveau is op peil!!!

Hoe krijgen / houden we ons vitamineniveau op peil?
Het klinkt erg afgezaagd, maar het is toch echt alleen door voldoende groente te eten! Dan kunnen we de voedingssupplementen rustig laten staan. Ik heb het boek “De Voedingswijzer” van Juglen Zwaan aangeschaft en bij elke groente staat hun rijkdom aan vitamines en mineralen.

Moeder natuur bied alles aan wat we op dat moment nodig hebben kijk maar….
In de herfst hebben we de Vitamine C en K en ijzer het hardste nodig.
Hier de top 10 voor de herfst en winter:
Bietjes. Ook rijk aan ijzer en vitamine C helpt om ijzer goed op te nemen, dus WIN – WIN.
Boerenkool. Ook veel vitamine A en K. Bij koken verliezen we veel mineralen. Wokken is veel beter.
Koolrabi. 100 gram koolrabi staat voor 100% van de dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Lekker in een pastasaus of in de soep.
Koolraap. 100 gram koolraap staat voor 50% van de dageliijkse hoeveelheid vitamine C. Lekker in een pastasaus of met knolselderij in de oven…
Oranje pompoen. Boordevol vitamine A, C en E, vezels en carotheen.
Rode en gele paprika. Heel veel carotheen en antioxidanten, dus goed voor de weerstand.
Rode kool. Vitamine C en K zijn ruim aanwezig. Is ook een hele sterke antioxidant.
Savooiekool. Heel veel vitamine C en K en heel veel vezels. Lekker in een stamppot.
Spinazie. Heel veel vitamine A en K en een hele sterke antioxidant, dus ook weer goed voor de weerstand. Bij koken verliezen we bijna alle vitamines, dus lekker wokken of rauw eten.
Spruitjes. Heel veel vitamine C en B en K. Heeft zoveel voordelen, te veel om op te noemen.

Op deze website onder het tabblad recepten staan heel veel recepten met al deze groenten. Dus lekker varieeren en genieten maar!!!