U bevindt zich hier: 

>> Artikelen  >> Ontwijken en Compenseren 

  |

Ontwijken en Compenseren

Kan je iets boven je hoofd tillen zonder dat je schouders mee omhoog komen?
Kan je de groente snijden zonder je nek aan te spannen?
Kan je opstaan uit een stoel of van de wc zonder eerst naar voren te buigen?
Kan je op links net zo lang op één been staan als op rechts?

Ons lichaam is ontzettend slim! Als iets niet kan zoals het moet dan doet ons het lichaam het zoals het kan. Dus zoekt het eigenlijk de weg van de minste weerstand. Daar hoeven wij zelf niet over na te denken, het gebeurt gewoon.
Maar is dat ook wat we willen? Niet altijd…

Ontwijken
Als er ergens pijn ontstaat, door blessure of ontsteking of zo, gaat het lichaam die plek uit de weg en dat mag dan ook wel. Dan hebben we geen pijn meer. Maar lossen we daarmee de pijn op? Nee, niet echt. Het lichaam heeft de beweging aangepast. Maar hierdoor ontstaat er natuurlijk overlast op de andere spieren. Uiteindelijk krijgen we ook daar last van! Mijn dringende advies: Heb je ergens pijn en is het niet binnen 2 weken over? Ga naar de fysio!! Hoe sneller we de veroorzaker van de pijn oplossen hoe eerder het lichaam weer de normale beweging kan maken.

Compenseren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Als onze onderrug, billen en achterkant benen niet op de juiste lengte zijn, kunnen we niet gaan zitten zoals het hoort. Als we willen gaan zitten compenseert het lichaam het lengtetekort van het onderlichaam door met het bovenlichaam naar voren te komen zoals in de foto.
Hierdoor wordt de oefening niet uit de benen en billen gedaan, maar alle belasting is op de onderrug! Lijkt me niet echt prettig en we krijgen ook niet het resultaat wat we zo graag willen.
Hoe ga jij zitten en hoe sta je op?
Hoe maak jij je squat? Kan je met je bovenlichaam rechtop blijven?

Als onze triceps niet sterk genoeg zijn, draaien de ellebogen naar buiten en gaan ze hulp halen bij de voorkant van de arm, de biceps. Dus heel veel werk, maar niet het gewenste resultaat!
Kan jij bij deze oefening je armen naar voren houden?

Dit is de meest voorkomende compensatie van het lichaam. De rugspieren zijn te kort en de nekspieren nemen het over. De nek wordt opgetrokken bij alles waarbij de armen omhoog gaan.
Ga eens na voor jezelf:
Als je tegen de muur staat, kan je dan beide armen heel rustig optillen en de muur raken, zonder dat je een holle rug krijgt of je nek optrekt? Op de foto is de test liggend uitgevoerd. Doe het ook eens met iedere arm apart en kijk of er verschil is tussen links en recht.
Als je je borstspieren traint, gaan dan je schouders mee omhoog naar je oren, of weet je de schouderbladen in je rug te houden en werkelijk te duwen vanuit je borst?
Dit geldt zeer zeker ook bij de pushups!!!
Hoe vaak trek jij bij het sporten je schouders op?
Kracht trainen is leuk en heel belangrijk om lekker fit te blijven, maar laten de juiste spieren het werk doen, ipv de andere spieren het werk op te laten knappen. Lange spieren en flexibiliteit zijn net zo belangrijk als kracht en ze gaan perfect samen!!!!