U bevindt zich hier: 

>> Artikelen  >> Wat doe je met je hoofd tijdens het sporten 

  |

Wat doe je met je hoofd tijdens het sporten

Ons hoofd, hoe staat het, wat betekent dat voor onze nek en hoe gebruiken we het tijdens het sporten?
Dat we onze benen en billen trainen als we gaan zitten en opstaan is voor iedereen duidelijk. We trainen vaak ons hele lichaam. Maar wat doet ons hoofd tijdens al die trainingen?

Een stukje anatomie

Het hoofd van een volwassen mens weegt tussen de 4 en 6 kg. Het wordt gedragen door 7 nekwervels. C1 en C2 heten de atlas en de draaier. Deze scharnieren bij het omkijken. We kunnen het hoofd naar voren duwen (kin naar voren), naar achteren (kin in), achterover (omhoog kijken) en naar voren hangen (naar beneden kijken). Dit geeft een flinke belasting op de andere 5 wervels.

Houding en belasting

Tegenwoordig zien we iedereen de hele dag met het hoofd naar voren gebogen om op telefoon en tablet te kijken.
Schrik niet, maar als je hoofd 30 graden naar voren is (middelste) ontstaat er een trekkracht van maar liefst 18 kg aan je nekspieren! Til even 18 kg op met je arm en voel wat dat doet… De laatste is 60 gr en geeft 27 kg belasting!

Tijdens het sporten:

Zorg dat je hoofd en nek altijd in lijn zijn met je rug.
In deze foto zie je de belasting als de kin naar voren schuift.

Dus als je in een plank (of Hoover) staat, kijk je niet naar voren (kin naar voren = nek geknakt) en laat je ook je koppie niet hangen.
Bij een deadlift vooral je hoofd in lijn houden, anders komt er veel te veel belasting in nek en schouders en het is toch echt een oefening voor billen en onderrug!
Ook bij de roeibeweging zie ik vaak dat het hoofd mee beweegt. Voel zelf ook eens wat je daar doet met je hoofd. Kan je het echt met alleen je rugspieren?
Bij de Clean en Press (gewicht omhoog tillen en doorduwen omhoog gaat de kin heel vaak eerst naar voren om het aanloopje te nemen. Maar doe meer met je buikspieren en til eerst het gewicht langs je lichaam omhoog, dan ellebogen draaien en met uitademen omhoog duwen. Hoofd hele tijd stil op z’n plek!
Bij de pushups of een chest press zie ik ook vaak de kin omhoog staan. Zorg dat het hoofd in lijn blijft met de rug. De borstspieren moeten het werk doen!

Wil jij weten of je je hoofd echt goed op z’n plek kan houden tijdens je training? Kom eens langs en dan nemen we het samen door!