U bevindt zich hier: 

>> Artikelen  >> Water 

  |

Water



Water
We douchen graag, in de zomer verkoelt het ons, we zwemmen in onze vakantie, we drinken koffie en thee, dus we zijn dol op water!!!


Water is voor ons lichaam letterlijk van levensbelang!
Ons lichaam bestaat voor ongeveer 65% uit water, afhankelijk van leeftijd en geslacht.

Water als transportmiddel: Je wil geen stroop
Water zorgt in ons lichaam voor het transport van voedingsstoffen, hormonen, vitamines en mineralen en de afvoer van afvalstoffen. Als de vochthuishouding op peil is, gaat het transport lekker soepel. Het werkt als smeerolie. Is alles lekker gesmeerd, dan gaat al het transport vloeiend en soepel. Is er te weinig smeerolie, wordt het transport stroperig , steeds langzamer, of slibt zelfs dicht!

Water als regelaar: Je wil geen kramp!
Water zorgt ook voor het op peil houden van onze lichaamstemperatuur. Bij het sporten wordt in het lichaam veel warmte geproduceerd, we gaan zweten. Dit zweet is een samenstelling van water, natrium, magnesium, kalium en chloride. Dit wordt aan ons lichaam onttrokken. Als we te weinig vocht in ons lichaam krijgen is er is niet genoeg vocht om de spieren goed te laten bewegen: verzuring, vermoeidheid en krampen. Water zorgt er ook voor dat je gewrichten soepel blijven, dus bij te weinig vocht gaat bewegen moeilijker!
Zeker met het warme zomer weer is het nog belangrijker om onze watervoorziening op peil te houden!

Black-out of helder van geest?
Bij een te laag vochtgehalte is er ook te weinig vocht voor de hersenen , die voor zelfs 80% uit water bestaan: het concentratievermogen wordt minder, je kan duizelig worden, in het ernstigste geval val je flauw!!

Water te kort: Te Laat!
Als je dorst krijgt, heb je eigenlijk al te weinig gedronken, het is een signaal van je lichaam dat er een vocht tekort ontstaan is. Ga je sporten, drink dan ongeveer een half uur van te voren minstens één glas water. Doe dat direct na het sporten ook! Zie ook bovenstaande, het vochtgehalte moet zo snel mogelijk weer op peil worden gebracht.

Welke kleur is je urine?
Een hele goeie graadmeter is om tijdens een gewone dag en zeker na het sporten de kleur van je urine te bekijken. Is die erg donker van kleur, dan moet je volgende keer veel meer drinken. Het is normaal om ongeveer 2 liter per dag te drinken: koffie, thee en water. Haal jij dat?

Sportdrankjes? Wie wil er nou een suikerbom?
Sportdranken bevatten heel veel suiker (tot wel 24 klontjes per flesje!!!!) en dus calorieën. In sportdranken zoals AA-drink zitten 130 kilocalorieën en in Extran zitten 200 kilocalorieën per flesje. Deze dranken zijn vooral bedoeld voor gebruik bij intensieve en langdurige inspanning, maar van geen of weinig waarde voor recreatiesporters. Voor een normale tot zware training, is een flesje water voldoende om genoeg vocht op te nemen. Zorg dat je tijdens het sporten, maar ook een dagje winkelen in de stad of een lekkere wandeling, of een langere rit in de auto altijd een flesje water bij je hebt.