U bevindt zich hier: 

>> Artikelen  >> Zorg goed voor je knieen 

  |

Zorg goed voor je knieen


Onze knieën dragen ons de hele dag. Ze stabiliseren onze benen en dragen bij elke stap ons hele gewicht. Als we tot ons 95e heel lang goed willen blijven lopen moeten we dus heel goed voor onze knieën zorgen. Jammer genoeg doen we dat niet altijd….

Ik zie in het dagelijks leven hoe mensen niet goed lopen, en in de fitness zie ik hoe mensen soms hun knieën onnodig intens belasten! Niet doen!!!!
Of het allerergste: de knieën doorstrekken! Mijn haren gaan er van overend staan…


Even een stukje anatomie: Je knie ziet er van binnen zo uit.
Het kniegewricht dankt zijn stabiliteit voornamelijk aan de sterke en strakke gewrichtsbanden en kruisbanden. Deze banden houden de botstructuren strak bijeen. Wanneer de knie gestrekt is, is deze redelijk stabiel door een behoorlijk groot contactvlak van het bovenbeen in de ondiepe kom van het scheenbeen. De menisci dragen door hun vorm en structuur ook bij aan deze stabiliteit en zorgen er ook voor dat het buigen en strekken soepel verloopt. De gewrichtsbanden aan de zijkanten van de knie zorgen voor de zijdelingse stabiliteit. De kruisbanden, die zich binnen in het gewricht bevinden, zorgen voornamelijk voor de stabiliteit in voorwaartse en achterwaartse bewegingen van de knie. Aan de voorkant van de knie zit de knieschijf (patella). Deze zorgt ervoor dat de grote beenstrekkende spier (M.quadriceps femoris) soepel over de knie kan glijden.

Het slechtste wat je met je knieën kan doen is doorstrekken!
Als we de knie overmatig strekken of op slot zetten komen niet alleen de buitenste banden onnodig op spanning te staan. Op de foto zie je in het midden de 2 kleine kruisbanden. Ze zorgen voor de stabiliteit naar voren en achteren. Om de 2 kleine kruisbanden liggen de 2 meniscusplaten. Als we doorstrekken komen deze 2 platen plus de 2 kruisbanden volkomen knel te zitten en kunnen dus hun werk niet doen. Als we regelmatig met gestrekte knieën staan, of sporten worden de kruisbanden steeds zwakker met alle gevolgen van dien.

De meest voorkomende gevallen:
Langere tijd stil staan, laat je knieën in een ontspannen positie, uit het slot
De Squat, de beweging start vanuit de billen, de knieën komen nooit voorbij de tenen, het opstaan is vanuit de hielen je gewicht omhoog duwen en je billen te knijpen en niet je benen en knieën te strekken. Het is een oefening vooral voor de billen. Knieën blijven ontspannen.
De Deadlift, buig voorover met de knieën licht gebogen, billen steken ietsje naar achter. Kom terug overeind door je buik aan te spannen en je billen te knijpen in plaats van je knieën te strekken.
In de Lunges mag de knie nooit voorbij de enkel gaan. De knie staat stil, het gewicht is op het achterste been op de bal van de voet. Dan opstaan door te duwen door de voorste hiel en de billen aan te spannen. Niet door je knie duwen!

Heb je last van je knieën? Heb je moeite met bepaalde oefeningen? Laat mij je helpen.