U bevindt zich hier: 

>> Houding 

  |

Goede houding

Als je de trap op loopt, gebruik je dan je buikspieren?
Als je een tas optilt, gebruikt je dan je beenspieren?
Als je uit de stoel opstaat, gebruik je dan je buik- en bovenbeenspieren?
Heb je aan het eind van de dag vaak rugpijn of een vermoeide rug?


Al de bewegingen die ons lichaam maakt, starten vanuit onze romp. Onze romp draagt ons hoofd, onze armen en onze benen. Willen wij goed bewegen, liggen, zitten of staan zal onze romp op een juiste manier moeten functioneren. Ons lichaam kan optimaal functioneren als onze houding correct is.

Door veelvuldig in een onjuiste houding te zitten, bewegen of staan worden onze wervelkolom, gewrichten en spieren op een onjuiste manier belast. Dit kan leiden tot beperkte bewegingsvrijheid, maar ook tot rugklachten, nek- en of schouderklachten, pijn in de heupen, of zelfs vergroeiing.
We kennen allemaal de uitdrukking RSI of de houding van iemand achter de pc of tegenwoordig de telefoon en tablet.
Iemand met een ronde bovenrug heeft niet alleen last van de nek en schouders maar kan ook niet goed ademhalen door de ingeduwde borst.
Iemand met een holle rug of een te dikke buik kan niet alleen rugklachten krijgen, maar ook problemen met de heupen, benen of voeten.

Voorbeeld: Iets optillen vanaf de grond:
De meeste mensen bukken voorover en komen vanuit de rug omhoog. Als we de buik-, en beenspieren hierbij niet goed weten te gebruiken, wordt de beweging dus voor een groot deel uit de rug gehaald. Resultaat: Geen goed gebruik van de romp en mogelijk rugklachten.

Bijna iedereen denkt aan sterke buikspieren, maar de rug- borst-, schouder-, bekkenbodem- en heupspieren doen evenveel werk

In een correcte houding worden onze spieren en gewrichten op een juiste manier gebruikt en belast. Een correcte houding is dus noodzakelijk om optimaal te kunnen blijven bewegen zonder beperkingen of pijn.

Je kan samen met mij trainen om je houding te optimaliseren.